^

Pieter Sprangers

Pieter Sprangers

Kenmerken

PrijsindicatiePrijs op aanvraag
OnderwerpBedrijfscultuur - Leiderschap - Verandermanagement, Ondernemerschap, Onderwijs, Succesvolle ondernemers, Wetenschap en Beleid
Te boeken alsKeynote spreker, publiek spreker, moderator, workshop, webinar
Talen
  • nl
  • en

Info & boekingen

“Hoe kan leren zó fantastisch zijn dat je nooit meer wil dat het stopt?”

Die vraag is geen slogan voor Pieter Sprangers, maar zijn persoonlijke missie. Ze drijft hem door parallelle werelden: van universiteiten tot directiekamers, van klaslokalen tot beleidstafels. Pieter is leer- en onderwijsexpert, docent en onderzoeker, maar tegelijk ook onderwijsdesigner die scholen en organisaties begeleidt bij hun meest taaie en complexe uitdagingen. Al meer dan twintig jaar leidt hij teams, schoolleiders en systemen door transformaties die echt raken.

Verwacht geen brave lezing, maar een rollercoaster over de toekomst van leren en onderwijs — scherp, hoopvol en altijd met vuur.

Sprekerspool is trots Pieter in haar team te verwelkomen!

Biografie

Dr. Pieter Sprangers beweegt zich moeiteloos tussen parallelle werelden. Hij is even thuis in klaslokalen als in directiekamers, met één voet in de academische wereld en de andere stevig verankerd in de praktijk van scholen, bedrijven en beleid. Wat die werelden verbindt, is zijn missie: leren zó fascinerend maken dat niemand ooit nog wil stoppen.

Als onderwijsdesigner en medeoprichter van het onderzoeks- en ontwerpcollectief domo de refontiro begeleidt hij al meer dan twintig jaar scholen, hogescholen, universiteiten en overheden in Vlaanderen én Nederland. Daarbij duikt hij bewust in de plekken waar het schuurt: schoolleiderschap, fusies, HR-beleid, professionele leergemeenschappen, teamontwikkeling, levenslang leren en zelfs het herontwerpen van volledige onderwijssystemen. Geen pleisters op wonden of modieuze workshop, maar structurele, diepgaande verandering.

Daarnaast verdiept hij zich als onderzoeker in educational design in één centrale vraag: hoe kunnen we onderwijs zo herontwerpen dat het opnieuw een krachtige leerervaring oplevert? Experimenten zoals nomadisch leren en bewegend leren gebruikt hij daarbij niet als gimmick, maar als bewuste provocatie om het denken over leren open te breken. Zijn doctoraat in scientific educational design research vertrekt dan ook vanuit dat uitgangspunt: redesign of educational systems for a better learner experience.

Hoewel Pieter doceert aan de Karel de Grote Hogeschool, AP Hogeschool, Antwerp Management School en de Universiteit Antwerpen, is het vooral zijn visie die hem onderscheidt. Hij durft vragen te stellen waar anderen omheen lopen. Bijvoorbeeld:

  • Waarom zit ons onderwijssysteem nog steeds vast in de 19e eeuw?
  • Wat als leren niet stopt bij een diploma, maar verandert in een levenslange honger?
  • Hoe bouw je scholen en organisaties die mensen laten groeien in plaats van afvlakken?

Zijn stijl? Stevig onderbouwd, helder én ontwapenend eerlijk. Hij weeft wetenschap en verhalen samen, verbindt data met durf en prikkelt zonder ooit belerend te worden. Daardoor inspireert hij, zet hij aan tot denken en laat hij zijn publiek nooit onberoerd.

Tot slot reikt zijn impact verder dan onderwijs alleen. Als medeoprichter van JAP Adventure begeleidt hij al dertig jaar avontuurlijke trajecten voor jongeren in kwetsbare situaties. Ook daar draait het om leren, verantwoordelijkheid nemen, autonomie krijgen en vertrouwen voelen. Want of het nu in een klaslokaal, organisatie of berglandschap is: leren gebeurt overal.

 

Boeken

Het design van onderwijssystemen: ontwerp de school op jouw maat

Team School: leergemeenschappen creëren in onderwijs

Your Guide to Delight: on creating health, dealing with change & digital twins

Edushock: breinoptimizer voor leren in de toekomst

Info & booking

Thema's die aan bod komen

  • Onderwijs van de toekomst – van klaslokaal naar leerecosysteem
  • Hoe word je architect van je eigen leren? Levenslang leren voor kenniswerkers
  • Schoolleiderschap & professionele leergemeenschappen die écht werken
  • HR en strategisch personeelsbeleid in onderwijs & publieke sector
  • Educational design: herontwerp van scholen, systemen en leerervaringen

Mogelijke lezingen - formats

  • Learning is natural, schooling is optional
    Waarom leren een oerinstinct is — en hoe het schoolsysteem dat soms afremt.
  • Architect van je eigen leren
    Hoe kenniswerkers hun persoonlijk leertraject ontwerpen, zonder te verdrinken in informatie.
  • Team School!
    Professionele leergemeenschappen bouwen die méér zijn dan een werkgroep met koffie en koekjes.
  • De school voorbij
    Hoe ziet een onderwijssysteem eruit als we het opnieuw mogen ontwerpen?
  • HR in onderwijs? Ja, graag. Maar dan écht.
    Naar een waarderend, duurzaam personeelsbeleid in scholen en organisaties.

Wat je mag verwachten van Pieter op een podium?

Energie. Verrassende inzichten. En het onvermijdelijke besef: leren ís geen instituut. Het is een levensstijl.

 

 

Boek Pieter Sprangers nu als spreker

Authentiek, gepassioneerd en deskundig. Elke spreker verbonden aan Sprekerspool beschikt over deze eigenschappen. Gegarandeerd!

Info & boekingen