Op zoek naar een specialist die alles weet over hoe je een onderwijsteam kan doen samenwerken? In dat geval zit je goed bij Ingrid Molein. Als technisch en pedagogisch adviseur-coördinator is ze geboeid door onderwijsgerelateerde thema’s. Daarbij focust ze vooral op de werking van teams en de samenwerking van onderwijsprofessionals.
Haar levensmotto? Hoop cultiveren, vernedering vermijden, angst overwinnen, vertrouwen scheppen en optimisme uitstralen. Zowel haar instelling als haar inzichten deelt ze graag met haar publiek.
Ingrid Molein werd geboren als bakkersdochter in 1960 in een warm gezin met twee broers. Na het behalen van haar regentaatsdiploma startte ze haar loopbaan in 1983 in het toenmalig Technisch Instituut Onze-Lieve-Vrouw in Gent. Daar groeide ze als technisch adviseur-coördinator door naar beleidsmedewerker. In 2006 nam ze dezelfde functie op in het Technisch Instituut Sint-Carolus in Sint-Niklaas. Sinds 1997 is ze deeltijds aangesteld binnen Katholiek onderwijs Vlaanderen als pedagogisch vakbegeleider Maatschappij en welzijn.
Ze professionaliseerde zich in diverse onderwijsthema’s waaronder Veiligheid en gezondheid in secundaire scholen. Ook volgde ze een postacademische vorming Schoolmanagement aan de KULeuven. Hierdoor was ze jarenlang lid van stuurgroep PREVO - preventieadviseurs Oost-Vlaanderen (1998-2020) en van de PCBA Provinciaal Comité ter Bevordering van de Arbeid Oost-Vlaanderen (2000-2020).
Sinds april 2017 is Ingrid geaccrediteerd in Belbin-teamrollen. Die rollen geven inzicht in de kwaliteiten van de teamleden en daardoor slaag je erin de teamwerking te bevorderen.
Ook Benjamin Bloom fascineert haar, een man wiens nalatenschap het onderwijs nog steeds beroert vooral in de context van de nieuwe eindtermen. Naar aanleiding van het schrijven van de ‘Taxonomie van Bloom in de klas’ en ‘Herziene Taxonomie van Bloom in de klas‘, samen met Eef Rombaut en Tine van Severen, heeft ze zich grondig in zijn inzichten verdiept,.
Welke onderwerpen mag je op haar lezingen verwachten?
Samenwerken gaat niet vanzelf. Dat moet je willen, kunnen en leren. Maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Je moet op zoek naar gezamenlijke doelen en belangen. Maar ook naar ieders talenten om die vervolgens op het goede moment en op de goede plek productief in te zetten. Je moet het anders-zijn van de ander te herkennen, begrijpen en hanteren.
Belbin ontwikkelde een samenwerkingsmodel op basis van teamrollen.
De taxonomie van Bloom en de herziene taxonomie van Krathwohl & Anderson zijn al jaren een inspirerend referentiekader binnen het onderwijs.
Ingrid Molein bekijkt dit alles tegen het licht van het lesontwerp en de didactische componenten: de leer-, instructie-, evaluatie- en afstemmingsvraag.
Authentiek, gepassioneerd en deskundig. Elke spreker verbonden aan Sprekerspool beschikt over deze eigenschappen. Gegarandeerd!