^

Fons Van Dyck

Fons Van Dyck

Kenmerken

PrijsindicatiePrijs op aanvraag
OnderwerpBedrijfscultuur - Leiderschap - Verandermanagement, Future Fit Society
Te boeken alsKeynote spreker, Public speaker, Gast webinar, workshop, inspirator
Talen
  • nl
  • fr
  • en

Info & boekingen

Fons Van Dyck is een erkend expert en strategisch adviseur op het gebied van maatschappelijke trends, consumenteninzichten, merkstrategie en communicatiestrategieën. Hij staat aan het hoofd van de strategische denktank Think BBDO.

Wie Van Dyck een beetje kent, weet dat hij in hart en nieren een denker en analist is. Hij doet dat op een briljante manier en reikt handvaten aan om inzichten te krijgen in diverse thema’s.

In zijn spraakmakende nieuwe boek De toekomst is terug geeft Fons Van Dyck ons zijn kijk op de wereld vandaag en wat de wereld van morgen inhoudt. In die wereld lijken crisissen steeds meer met elkaar verbonden en elkaar op te volgen. Alles wat ooit zeker was, lijkt voortaan heel onvoorspelbaar. Wordt het morgen nog wel beter?

De toekomst is terug bevat hoopvolle antwoorden voor wie terug greep wil krijgen op onze eigen toekomst.

Biografie

Fons Van Dyck is een erkend expert en strategisch adviseur op het gebied van maatschappelijke trends, consumenteninzichten, merkstrategie en communicatiestrategieën.

Hij is de oprichter van Think BBDO, een divisie van de internationale communicatiegroep BBDO gevestigd in Brussel, gespecialiseerd in strategisch merkadvies. Hij adviseert al ruim 20 jaar zowel lokale als internationale ondernemingen, overheden en not for profit organisaties.

Fons Van Dyck behaalde een doctoraat in Media- en Communicatiestudies (2016) en doceert de cursussen ‘Strategisch Brand Management’ en ‘Marketingcommunicatiemanagement’ aan de Vrije Universiteit Brussel (VUB-Solvay Business School). Hij is master in de politieke en sociale wetenschappen (KU Leuven, 1981).

In 2009 werd hij door de Belgische professionele marketingvereniging Stichting Marketing verkozen tot ‘master marketeer’.

Hij verzorgde ruim 10 jaar een wekelijkse column in De Standaard over consumententrends. Hij publiceert regelmatig opiniebijdragen over actuele onderwerpen voor o.a. De Tijd, Knack, VRT Nieuws

Fons heeft voorheen ruime ervaring in politieke marketing en communicatie (1991-1996). Hij was ook een van de pioniers van het startende telecombedrijf Telenet in België en tekende als communicatiedirecteur voor het iconische merk Telenet (1996-2001).

 

 

 

Info & booking

In De toekomst is terug beschrijft Fons van Dyck hoe we een nieuw tijdperk inglijden dat tegelijk herinneringen oproept aan de jaren twintig en zeventig van de vorige eeuw. Hij beschrijft de vier krachten die toen al de toekomst bepaalden, en die dat vandaag nog steeds en opnieuw doen. Het is zijn stelling dat de vier krachten (verkennen, verbinden, veroveren, verdedigen)  de komende jaren steeds meer met elkaar in botsing zullen komen in een strijd om persoonlijke en maatschappelijke dominantie.

Volgens Fons van Dyck staan we op kruispunt. De zomer ligt achter ons, de herfst komt eraan, en we stevenen af op een mentale winter. Hoe die winter er gaat uitzien, bepalen we zelf. Er zijn meerdere toekomsten mogelijk.

Het boek steunt op een interdisciplinaire methodologie en combineert relevante inzichten uit biologie, psychologie, sociologie, politicologie, communicatie, economie, geschiedenis en filosofie. Het biedt de lezer een holistische kijk op de wereld van vandaag en morgen.

De toekomst is terug bevat hoopvolle antwoorden voor wie terug greep wil krijgen op onze eigen toekomst.

Het boek kreeg ruime aandacht in de media, in oa Knack, Radio 1, Trends, Het Laatste Nieuws, Gazet Van Antwerpen, Kanaal Z, Media Marketing, Pub, ea.

Check ook de link naar zijn actuele Trends Talk die het verhaal brengt van de toekomst.

Fons is ook de auteur van andere succesvolle management- en marketingboeken.

  • Zijn boek ‘Het merk mens: consumenten grijpen de macht’ (2008) werd in Nederland bekroond met de PIM-prijs voor het meest vernieuwende marketingboek.
  • Hij schreef ook ‘De kracht van wit’ (2009), over de impact van de financiële crisis op het gedrag van consumenten en de gevolgen voor merken.
  • In ‘Reclame: dood of levend’ (2013) boog hij zich over de toekomst van reclame in een digitaal tijdperk. Het boek verscheen ook in het Engels, als ‘Advertising Transformed’ (2014) en werd vertaald in het Turks en Thaïs.
  • In het boek ‘De onsterfelijke onderneming’ (2019) boog Fons zich over de vraag hoe ondernemingen en hun merken kunnen overleven op de lange termijn in disruptieve tijden. Het boek vertaalt het succesverhaal van 40 jaar Apple naar algemeen toepasbare principes voor elke onderneming en organisatie. Topondernemers uit de Lage Landen laten de lezer exclusief meekijken in hun succesformule.

Technologieguru en auteur Peter Hinssen bestempelde het manuscript als een magnum opus.

Vlerick-professor en Trends columnist Marc Buelens bestempelde ‘De onsterfelijke onderneming’ als een van de beste managementboeken die hij ooit heeft gelezen.

Sprekerspool is super blij Fons als spreker te kunnen aanbieden.

Boek Fons Van Dyck nu als spreker

Authentiek, gepassioneerd en deskundig. Elke spreker verbonden aan Sprekerspool beschikt over deze eigenschappen. Gegarandeerd!

Info & boekingen