Beeld je even een horecawereld in zonder warme glimlach, persoonlijke service en oprechte zorg. Onvoorstelbaar toch? Meer woorden heb ik eigenlijk niet nodig om jou aan te tonen dat gastvrijheid in de horeca niet alleen een luxe is, maar een absolute noodzaak, ook hoffelijkheid in zakelijke communicatie is trouwens van levensbelang is.
En toch ga ik er een hele tekst aan wijden. Zo is Sprekerspool nu eenmaal. 😊
People will never forget how you made them feel
De kernboodschap vind je hier al: gastvrijheid is het kloppende hart van de horecabranche. Zonder hospitality valt alles uit elkaar. Het is dus echt nodig om gastvrijheid in de horeca te omarmen.
Ook de beleving is essentieel en gaat altijd hand in hand met jouw hospitality.
There is no magic in magic, it’s all in the details
Sylvie De Muynck, etiquette- en imago-expert van Sprekerspool, zet je graag op weg naar een betere gastvrijheid in de horeca, via een coaching rond klantvriendelijkheid, etiquette en hoffelijkheid.
Belang van een klantgerichte aanpak
De horecawereld is heel competitief. Het leveren van uitzonderlijke klantvriendelijkheid en gastvrijheid in de horeca is dan ook cruciaal voor het succes van elk horeca-etablissement.
In de horeca moet een klantgerichte aanpak altijd prioriteit zijn.
Wie focust op klantenervaring en de klant centraal stelt:
- creëert een onvergetelijke klantenervaring,
- bouwt sterke relaties op,
- en bevordert de klantloyaliteit.
Geef je je klanten het gevoel dat ze gewaardeerd en gerespecteerd worden, dan verhoog je de kans met 75% dat ze terugkomen en jouw etablissement aan anderen aanbevelen.
Wat houdt gastvrijheid in de horeca in?
Om het concept gastvrijheid in de horeca te begrijpen houd je best een paar punten in gedachten.
- Luisteren naar de klant is essentieel om een gepersonaliseerde ervaring te bieden.
- De eerste indruk is cruciaal voor het bepalen van de toon van de klantinteractie. Straal!
- Gastvrijheid is geen one-size-fits-all benadering, je moet het afstemmen op de specifieke behoeften en voorkeuren van elke individuele klant. Durf te vragen!
1. Luister naar de klant
Wil je:
- uitzonderlijke gastvrijheid in je horecazaak bieden,
- een positieve klantbeleving creëren,
- de klanttevredenheid verhogen,
- en de loyaliteit bevorderen?
Luister dan écht naar je klanten, want dat is de enige manier om hun behoeften en voorkeuren te kennen, en hen een op maat gemaakte klantenervaring te bieden.
Door hun voorkeuren te kennen kun je je diensten afstemmen op hun specifieke wensen zodat je klanten zich gewaardeerd en gerespecteerd voelen.
Door een goede etiquette en hoffelijkheid toe te passen – denk aan klanten begroeten met een warme glimlach, hen bij hun naam aanspreken en actief deelnemen aan gesprekken – creëer je een gastvrije sfeer die open communicatie aanmoedigt.
Resultaat? Betere klantenbeleving en hogere klanttevredenheid.
Altijd hoffelijk zijn, ook in zakelijke communicatie, is trouwens altijd positief.
2. Bied een goede eerste indruk
Voor wie een horecazaak binnenstapt hebben de sfeer en de eerste interacties een grote invloed. De eerste indruk is cruciaal om een positieve klantenervaring te creëren.
Gastvrijheid gaat verder dan alleen maar beleefd en vriendelijk zijn. De essentie van gastvrijheid in de horeca is het creëren van een onvergetelijke klantenervaring en -beleving.
Het gaat erom dat:
- je een attent en hoffelijk stapje extra zet,
- jouw klant zich welkom, gewaardeerd en verzorgd voelt,
- je een warme en uitnodigende sfeer creëert die ervoor zorgt dat je klant steeds weer terugkomt.
3. Zorg voor een op maat gemaakt gastvrijheid
Mensen verlangen naar echte verbindingen en ervaringen. Het is dan ook essentieel dat je de gastvrijheid in de horeca afstemt op elke individuele gast.
Als horecaprofessional heb je de unieke kans om een persoonlijke touch te bieden die een blijvende indruk achterlaat bij je gasten, een gevoel van intimiteit en verbinding te creëren dat je horecazaak onderscheidt van de andere.
Het begrijpen van de voorkeuren van je gasten en het anticiperen op hun behoeften is de eerste stap.
Vanaf het moment dat ze binnenkomen begroet je ze bij naam en laat je voelen dat ze welkom zijn. Het onthouden van hun voorkeuren laat zien dat je hen waardeert als individu. En met attente gebaren toon je aan dat je oprecht geeft om hun ervaring.
Alweer als resultaat? Je gasten voelen zich gewaardeerd, komen wellicht terug en bevelen je zaak aan anderen aan.
Niet streven naar klanttevredenheid kost je geld
Vaak ziet een horecaondernemer over het hoofd welke significante financiële gevolgen het verwaarlozen van klanttevredenheid kan hebben.
Wanneer klanten een negatieve ervaring hebben in jouw zaak is de kans klein dat ze terugkomen. Sterker nog, vaak delen ze hun ontevredenheid met anderen, al dan niet online, en dat kan leiden tot een daling in omzet en een beschadigde reputatie.
Streef je daarentegen wél naar klanttevredenheid, dan kan dat leiden tot:
- meer klantloyaliteit,
- positieve mond-tot-mondreclame,
- en hogere winsten.
Investeren in klantentevredenheid is de sleutel voor succes en levensduur van je horecabedrijf.
De betekenis van etiquette
Ook etiquette speelt een grote rol in het zorgen voor een positieve ervaring voor je klanten.
Etiquette gaat niet alleen over goede manieren. Het gaat erom een omgeving te creëren waarin je gasten zich gewaardeerd en gerespecteerd voelen. Basis is dat je je gasten begroet met een warme glimlach, beleefd taalgebruik en een professionele uitstraling.
Door je te houden aan de juiste etiquette bied je uitzonderlijke service.
- begroeting
- presentatie
- tafelbediening
- communicatie
- efficiëntie
- flexibel
- teamwork
- dankbaarheid
- conflictmanagement
Etiquette betekent ook anticiperen op de behoeften van je gasten en een stapje extra zetten om daaraan te voldoen.
Door een goede etiquette te beoefenen:
- verbeter je de algehele klantervaring,
- bouw je klantloyaliteit op,
- en draag je uiteindelijk bij aan het succes van jouw etablissement.
Etiquettenormen evolueren
In onze snel evoluerende maatschappij is het cruciaal om op de hoogte te blijven van de veranderende normen en verwachtingen van je klanten.
Het is belangrijk om te begrijpen dat mensen verschillende comfortniveaus hebben als het gaat om fysiek contact en persoonlijke ruimte. Vraag altijd om toestemming voordat je fysiek contact maakt en respecteer hun reactie.
Een ander belangrijk aspect is rekening houden met dieetbeperkingen en -voorkeuren. Met de opkomst van verschillende dieetkeuzes en restricties is het essentieel om een breed scala aan opties aan te bieden en op de hoogte te zijn van veelvoorkomende dieetbehoeften.
Een van de belangrijke aspecten van moderne etiquette is het respecteren van persoonlijke grenzen.
Sprekerspool helpt jouw gastvrijheid in de horeca hoog te houden!
Serveer met finesse en verbeter je gastvrijheid met de coaching van Sprekerspool rond etiquette.
Sylvie De Muynck, etiquette- en imago-expert inspireert jouw team en zet de puntjes op de i rond klantvriendelijkheid, etiquette en hoffelijkheid.
Met deze coaching word je een verfijnde gastheer of gastvrouw en bied je je klanten een wereld van verschil en heel veel Good Vibes.
Interesse in een inspirerende coaching?
Contacteer ons en ontvang een geweldig aanbod op maat.